Gerard Soete was de Belgische politiecommissaris die in 1961 de opdracht kreeg het lichaam van de geëxecuteerde Congolese premier Patrice Lumumba te laten ‘verdwijnen’. Hij hield als privébezit enkel snijtanden van de politicus als morbide souvenirs.

De brutale moord op Lumumba, de eerste democratisch verkozen premier van een onafhankelijk Congo, heeft een onmiskenbare impact gehad op de ontwikkeling van het land. Het was een sinistere en symbolische daad in een tijd waarin het Afrikaanse continent wou ontvoogden. Eén van de ergste misdaden van de 20e eeuw noemde Noam Chomsky het. In hoeverre was Gerard Soete betrokken bij deze moord, en wat zegt zijn bezit van de tanden over de relatie tussen kolonisator en gekoloniseerde?

In Tand des Tijds neemt de maker een donker stuk geschiedenis onder de loep. De vroegere verhoudingen tussen België en Congo zijn immers springlevend in de actuele debatten rond dekolonisatie en racisme. Natens’ voorstelling schetst Soete’s problematische bezit van een bizar en luguber relikwie als een persoonlijke manifestatie van een collectief trauma.

Speeldata en tickets
Productie

Moussem Nomadisch Kunstencentrum

Coproductie

Antigone, Monty

Tekst en spel

Tim Natens

Eindregie

Mike van Alfen

Dramaturgie

Bart Capelle

Coaching

Jovial Mbenge, Haider Al Timimi, Jos Verbist

Scenografie

Sven Roofthooft

Lichtontwerp

Lucas van Haesbroeck

Techniek

Rodion Gholobov

Grafische vormgeving

Mario Dehaene

Productieleiding

Sandra Diris

Speeldata

Theater Malpertuis
Tielt